|
Вирський, Д. Початковий дискурс про козаків: творення образу українського козацтва в Речі Посполитій 1560–1570-х рр [Текст] / Д. Вирський // Український історичний журнал. – 2018. – № 2. – С.20-40.
Аналізується «початковий» дискурс (формування наративного образу) про
українське козацтво, творчість у цьому напрямі інтелектуалів покоління
Люблінської унії 1569 р. та пізніше. Розглядаються характеристики козаків
із тогочасних творів. Зауважено інтеґрацію образів подільського (легкокінно-
татаризованого) та запорізького (піхотно-піратського й уходницького) коза-
цтва, як і загальний оптимізм міркувань про козаччину авторів 1560–1570-х
рр. Загалом цілий «козацький сюжет» початково був здебільшого прив’язаний
до Поділля, і надалі ця подільська призма стала дуже важливою для сприй-
няття-освоєння образу козаччини історіографією Речі Посполитої (напри-
клад, перенесення на Запоріжжя русько-подільського образу «військової шко-
ли» чи сприйняття козацтва як явища відносно невеликого формату). Були
навіть вагання щодо поширення терміна «козаки» на запорожців-«низовців».
Узагалі поняття «за-порогу» та «низу» підходили для акцентування на марґі-
нальності козаччини в річпосполитському суспільстві й на ваганнях Вітчиз-
ни щодо визнання спорідненості з цими своїми занадто орієнталізованими,
«потатареними» дітьми. Тож автори, які почали вдивлятися в деталі, були
схильні шукати «екзотику» – і знайшли її передусім у козацькому море- та
річкоплавстві. Козак-пірат – це нова риска образу низовця з кінця 1570-х рр.
(причому вельми респектабельна для європейця доби Великих географічних від-
криттів і морських мандрівок). Вона акцентувала на новизні феномену (коза-
ки – це «відповідь» Сиґізмунда Авґуста на турецьких берберів-піратів Сулей-
мана Пишного). Утім «великолитовська реакція» (М.Стрийковський та ін.)
лобіювала представлення козацтва як явища «одвічного» для литовсько-русь-
кого суспільства (козаки – це рід легкоозброєного вояцтва, органічна частина
збройних сил Великого князівства Литовського). |